Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Vrijeschoolonderwijs algemeen
1. Voor welk type kind is het (Waldorf) vrijeschoolonderwijs geschikt?
Uitgangspunt is dat leerlingen en ouders bewust kiezen voor het vrijeschoolonderwijs en de werkwijze en de visie van het vrijeschoolonderwijs ondersteunen. Aan de hand van de proeflessen op de open dagen kan hier iets van geproefd worden. Naast kinderen die vanuit zichzelf al creatief zijn, gaat het ook om kinderen die graag cognitief bezig zijn. Zij worden individueel uitgedaagd in de diepte, maar worden daarnaast aangesproken op een bredere ontwikkeling. Sociaal-emotionele ontwikkeling en vaardigheden om met diverse mensen op verschillende wijze samen te werken kan een levenlang van belang zijn. In die zin is het voor alle kinderen bijzonder geschikt onderwijs.
Als basiscriteria kan worden genoemd dat de leerling:
a. zelf kiest voor vrijeschoolonderwijs
b. een open houding heeft tot kunstzinnige leerstofverwerking
c. zelfstandig kan werken
d. zich wil/kan voegen binnen het intensieve groepsproces van een klas
2. Vrije mensen in een complexe wereld. Werkt dat?
3. De vrijheid om onderwijs naar eigen inzicht vorm te geven, kan dat nog in deze tijd?
4. Waar komt de naam 'vrijeschool' vandaan?
Laten we om te beginnen dat woordje ‘vrij’ eens onder de loep te nemen.
Want het is precies dát stukje in de term ‘vrijeschoolonderwijs’ waar veel mensen een verkeerde invulling aan geven. Waar komt het ‘vrij’ vandaan? Het betekent niet dat we leerlingen zomaar lekker vrij laten om te doen en laten wat ze willen. Juist niet. Volgens ons zijn structuur, regelmaat en een vast ritme voorwaarden om goed te kunnen leren. Dus wat betekent dat vrije dan werkelijk? En waar staat het voor anno nu?
De oorsprong van de term vrijeschool danken we de bevlogenheid van de Oostenrijkse filosoof, schrijver en pedagoog Rudolf Steiner. In zijn maatschappelijke vernieuwing, zag hij dat het rechtsleven (politiek/overheid), het samenleven (de economie) en het culturele leven (kunst, wetenschap onderwijs) het best ontwikkeld kunnen worden als deze drie zich niet teveel met elkaar bemoeien. Bij het opzetten van zijn eerste school, wilde hij daarom vanuit de pedagogie, visie op de mens en zijn ontwikkelingsmogelijkheden kunnen bepalen hoe het onderwijs werd ingericht, zonder inspraak van de overheid. Die vrijheid was voor hem essentieel. Daar komt de naam ‘vrijeschool’ vandaan.
5. Is het vrijeschoolonderwijs spiritueel onderwijs?
Dit spirituele uitgangspunt komt in de les-praktijk bijvoorbeeld tot uiting in de ochtendspreuk: “Ik zie rond in de wereld, waarin de zon haar licht zendt, waarin de sterren fonkelen, waarin de stenen rusten, de planten levend groeien, de dieren voelend leven, waarin de mens bezield de geest een woning geeft.”
6. Is de vrijeschool een school zonder regels? Kunnen de kinderen zelf bepalen wat ze leren?
7. Hoe is de overstap van regulier onderwijs naar vrijeschoolonderwijs?
Het is heel gebruikelijk dat leerlingen van regulier onderwijs overstappen naar middelbaar vrijeschoolonderwijs. In de eerste twee schooljaren was ongeveer 80% afkomstig van andere schoolvormen dan de vrijeschool. De docenten zijn hieraan gewend en nemen de leerlingen de eerste maanden mee in het nieuwe klasverband dat is ontstaan. De ervaring leert dat het heel goed te doen is.
8. Goed onderwijs kan niet zonder de juiste docenten. Waar komen ze vandaan?
Waldorf afdeling op het Grotius College
1. Gaat de waldorf afdeling door tot aan de eindexamen jaren?
Het is ons streven om tot het eindexamen door te gaan met vrijeschoolonderwijs, zoals de periodelessen. De leerlingen in de hogere klassen waaieren uit qua niveau en interesse door het kiezen van profielen (vakkenpakketten). Voor deze vaklessen wil de oudervereniging samen met het Grotius College en de coördinator van de Waldorf afdeling, kijken hoe we gezamenlijk een zo groot mogelijk aanbod aan examenvakken kunnen aanbieden, om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de wensen en talenten van de leerling.
2. Wat kost de vrijeschoolafdeling?
3. Is er extra verrijking voor VWO leerlingen?
In het algemeen kan worden gesteld dat er in de periodelessen en vaklessen gedifferentieerd les wordt gegeven. Vwo leerlingen blinken vaak uit in de cognitieve vaardigheden en zo reageren ze ook als ze daarin open worden uitgedaagd. Daarnaast profiteren ze van het brede aanbod van het vrijeschoolonderwijs, waardoor creativiteit en verbeeldingskracht, moraliteit en verantwoordelijkheid, sociale flexibiliteit en vermogen tot verbinden worden ontwikkeld.
Naast extra cognitief aanbod is er ook extra aanbod op het Grotius College, in de vorm van Grotius X-tra.
4. Wat gebeurt er als meer leerlingen zich aanmelden dan er plek is?
Een klas start indien 25 leerlingen zich hebben aangemeld. Bij 30 leerlingen komt er een wachtlijst. Bij 50 leerlingen wordt een tweede klas gestart. Indien er 60 leerlingen aanmelden is er weer sprake van een wachtlijst, etc. Bij 75 leerlingen starten we een derde klas, etc. Leerlingen die komen van een vrijeschool basisschool hebben voorrang, mits tijdig ingeschreven.
We hopen natuurlijk dat we geen leerlingen moeten teleurstellen. Leerlingen die op de wachtlijst voor de Waldorf afdeling staan, kunnen wel elders op het Grotius College terecht (regulier of TTO conform de procedures die hiervoor gelden).
5. Hoe borgen jullie het karakter van de vrijeschoolafdeling binnen het Grotius College?
6. Is de vrijeschoolafdeling een eilandje binnen het Grotius College?
7. Wat gebruiken jullie voor lesmethoden?
Vanaf de derde klas wordt er meer gebruik gemaakt van bestaande lesmethodes, waardoor leerlingen op niveau hun oefeningen kunnen doen.